3 watervallen en een nieuwe camera - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu 3 watervallen en een nieuwe camera - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

3 watervallen en een nieuwe camera

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

02 Juli 2014 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Woensdag 2 juli

Na een hele nacht regen ontbijten we weer prima met oa warme wafels. Dan op pad naar de dichtsbijzijnde "stad" want ons fototoestel is gisteren door de kou en de regen overleden en we hebben er maar eentje bij ons. Via de VVV gaan we alle winkels langs. We hebben de enorme keus uit 4 toestellen waarvan er 1 schreeuwend duur is en 2 flodders. Leve de creditcard en verder kunnen we weer.
Na een stuk rijden bezoeken we de Seljalandsfoss. Je kan er achter langs lopen maar wordt wel behoorlijk nat. We drogen in de auto, (leve de stoelverwarming ) en rijden langs de kust ter hoogte van de Eyjafjallajokull gletsjer die in 2010 zo'n uitbarsting had dat het vliegverkeer in europa lam gelegd werd. We zien er niets van want het motregent en er is veel laaghangende bewolking. We bezoeken het museumpje ervan en Hans koopt een IJsland t shirt. Door naar de Skogafoss. Een 60 meter hoge waterval. Jolande heeft het wel gezien en gaat in droge en warme auto zitten. Het openluchtmuseum slaan we maar over. We rijden verder over weg 1, de rondweg van IJsland, 2 baans en geen files:) tot aan de afslag naar Solheimajökull, een gletsjertong. Een leuke lava weg, maar helaas komen we niet bij de gletsjer. Aan een diepe plas in de weg wagen we onze huurauto niet.
Dan maar naar Dyrholaey. Een enorme klif die in zee uitsteekt. In holen in de klif leven allerlei vogels. Behalve aalscholvers, meeuwen, kwikstaarten en meeuwen zien we een papegaaiduiker, duidelijk herkenbaar aan z'n gekleurde snavel. We willen wel langer blijven kijken maar het waait zo hard dat het echt niet leuk meer is. Als Hans een foto bij de rand wil maken moet hij zich aan een paal vasthouden om recht te blijven staan in de wind. We stappen weer in de auto. Door naar Vik waar we een wolfabriek bezoeken, niet veel te zien en de bijbehorende winkel. Hans scoort een nieuwe muts.
Intussen stopt het met motregenen. En zowaar na een tijdje rijden door oneindige vlaktes (die veroorzaakt zijn door erupties van de grote gletsjer Vatnajokull onder de ijskap waardoor veel puin en water naar beneden is gestroomd) zien we wat blauwe lucht. Dan breekt de lucht verder en we zien een gedeelte van een ijskap in de verte. Fotomoment! Na nog wat steenmannetjes bewonderd te hebben door naar onze overnachtingsplek en daar breekt zowaar de zon door. Snel spullen naar onze nieuwe kamer gebracht en het pad achter het hotel omhoog langs de waterval. Na inspectie tijd voor fish stew. We lenen onze iPad oplaadstekker uit aan een Frans stel die die van hen vergeten is en spelen wat op onze tablets. Het lijkt wel vakantie....

Jolande ( en een stukje Hans)