lekker rustig aan - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu lekker rustig aan - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

lekker rustig aan

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

04 Juli 2014 | IJsland, Egilsstaðir

Vrijdag 4 juli

Prima geslapen in een soort losse huisjes/kamers die aan elkaar gebouwd zijn.
Na het ontbijt op pad in de regen. Eerst tanken en lunch inslaan en dan een mooie weg omhoog naar de oostkust. We rijden de hoofdweg nr 1 die zich langs allerlei fjorden kronkelt. Aan de ene kant de oceaan met schuimkoppen en vogels aan de andere kant de hoge bergen met heel veel watervallen.
We stoppen in Djupivogar om het dorp te bekijken inclusief het oude huis uit 1790 waar een museum is en ze warme koffie/thee verkopen. We bekijken de kunst aan de haven, bestaande uit een hele serie enorme eieren op een sokkel allemaal gemaakt van een andere steensoort en volgens voorbeeld van een echt ei die soms anders, hoger, puntiger enz. gemaakt zijn. We bezoeken huis en tuin van een kunstenaar die knutselt met aangespoeld hout, stenen, houtsnijwerk, schilderkunst en alles door elkaar heen. Die voorwerpen verkoopt hij voor belachelijk hoge prijzen. We bekijken alles en vermaken ons met zijn border collie die in de tuin hoog tegen de helling aan ligt met een voetbal. Als er een argeloze toerist door de tuin loopt laat hij "toevallig" de bal zachtjes los. Die rolt dan naar beneden. Dan blijft de hond kijken naar de toerist en naar de bal tot de toerist het snapt en de bal ergens omhoog gooit. Hond rent blij achter bal aan en neemt vervolgens positie met bal weer in voor het volgende slachtoffer.
We overwegen om ook een helling in onze tuin aan te laten leggen.........
Dan weer een stuk rijden. We kiezen nu voor het hooggebergte. Prachtig landschap met plukken sneeuw aan de noordkant waar de zon bijna niet komt. Weinig begroeiing. Maar wat wel groeit is interessant. We liggen met ons neus op de grond voor allerlei nietige plantjes als korstmossen, steenbreek, kleine blauwe klokjes, IJslands mos enz. De sneeuw smelt van onderuit wat bizarre vormen geeft. Het blijft grijs. Daarom rijden we nu maar eens door zodat we om 16.00 uur op onze accommodatie in Egilsstadir zijn. Lekker de tijd om te luieren en wat bij te lezen.
We eten in het stadje wat er meer uit ziet als een groot ruim dorp en ik schrijf daarna dit verslag.

Jolande