kilometers vreten in de regen - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu kilometers vreten in de regen - Reisverslag uit Stykkishólmur, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

kilometers vreten in de regen

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

10 Juli 2014 | IJsland, Stykkishólmur

Donderdag 10 juli

Na het ontbijt, in de serre van onze gastvrouw, vertrek richting de westfjorden. Vlakbij wordt een groep IJslands pony's naar een ander weiland gebracht. Ze moeten een eind langs de weg rennen. Twee ruiters voorop, twee achterop. Een paardenwagen met twee mensen erin ernaast die telkens vooruit rijden en bij geopende hekken van weilanden of huizen gaan staan zodat de pony's daar niet in gaan. Leuk om te zien.
We rijden als eerste naar het oude turfkerkje van Vidimyri uit 1835. Zeer apart. Je kon als gemeente amper de voorganger zien en er was een soort strafbankje pal onder de preekstoel waar Hans niet eens in past. Veel houtsnijwerk. Kapitaal bedrag om binnen te komen 700 kroon pp. Daar kregen we dan wel een foldertje voor. Ach het is voor een goed doel....
We rijden verder en komen een klassiek verdeelkraal tegen voor het scheiden van de schapen. Die worden 1 x per jaar bij elkaar gedreven, uit alle hoeken en gaten van de omgeving, waar ze vrij los rondlopen. De ooien zijn gemerkt. Alle schapen worden door de ingang de kraal ingedreven. In het midden van de kraal wordt gecheckt van welke boer ze zijn en dat vak ingestopt, al dan niet met lammeren. Aan het eind zijn alle schapen per boerderij in een vak gepropt en kan na het scheren, enten ed bepaald worden of ze geslacht moeten worden of mee naar de boerderij.
Dan een stuk rijden naar Blönduós. Daar inkopen doen voor de lunch en de plaatselijke zeer moderne kerk bekijken ontworpen door een van de dorpsjongens als afstudeerproject architectuur. De bouw duurde ruim 10 jaar maar dan heb je ook wat!
Dan rijden we door naar Borgarviki, een rotsformatie die eruit ziet als de ruïne van een kasteel maar dat niet is. Wel oude bewoning op gevonden. Ondanks de regen en harde wind bekijken we deze wonderlijke plek uitgebreid. Dan rijden we een km of 100 en lunchen in de auto. We lopen een stuk bij de kloof Kolugil en doen stiekem een plas.
Dan weer een heel stuk rijden naar Stykkisholmur, onze overnachtingsplaats waar we een heerlijk lamsgoulash en "catfish" eten. We lopen in de regen nog een rondje en ontdekken het, prachtig gelegen maar totaal niet interessante, museum van het water waar pijpen met water van alle gletsjers van IJsland staan. Dan lekker naar onze piepkleine kamer waar we moeten puzzelen met al onze spullen.
Jolande