kerken, stenen en warm water - Reisverslag uit Stóri-Ás, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu kerken, stenen en warm water - Reisverslag uit Stóri-Ás, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

kerken, stenen en warm water

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

11 Juli 2014 | IJsland, Stóri-Ás

Vrijdag 11juli

Vanmorgen op tijd op en weg. Kostte wat moeite want slecht geslapen wegens te kort en te smal bed.
Eerst nog plaatselijke kerk bezocht: zeer modern. We mochten van de koster die net even langs kwam ook een kijkje binnen nemen. Boffen. Dan toeren we weer verder richting het Westen. We zien prachtige vergezichten en wonderlijke lavavelden. We rijden langs pittoreske haventjes en prachtige fjorden. We slaan een lunch in en ontdekken toevallig een prachtige heel modern ogende kerk in Olafsvik. Gebouwd in 1967 maar de eerste kerk van moderne architecten in IJsland. Het lijkt uit de verte op een schip, van bovenaf op een kabeljauw. Olafsvik heeft altijd geleefd van de visvangst: vandaar. Er is niemand, we hoeven geen entree te betalen en we bekijken de hele kerk van voor tot achter. ( je kijkt toch met andere ogen als kerkrentmeester zijnde :) )
Ik vind vooral de combinatie van het lichte hout met de prachtige ramen erg mooi.
Dan weer door met onze rit. Als het even stopt met regenen kunnen we een blik werpen op een gedeelte van de Snaefellsjökull. De berg met gletsjer "naast" ons. Machtig! We lopen een stuk bij het uitzichtpunt Djúpalonssandur door de lavavelden en over het strand. Er liggen stukken van gestrande schepen en veel mooie stenen in allerlei soorten en maten. We bezoeken nog wat punten op z'n Japanners-in-Nederland manier. Auto uit, rond kijken, foto nemen. Auto weer in. Er staat een harde wind en het regent regelmatig dus we vinden het wel best! We zien een monument ter nagedachtenis aan een trol en drinken koffie/thee in een oud plaggenhuisje. Tussen de af en toe laaghangende wolken rijden we door de bergen en bezichtigen nog een indrukwekkende basaltwand en bezoeken de grootste hete bron van IJsland. Hij levert 180 liter kokend water per seconde! Het borrelt en spuit omhoog op 5 plaatsen tegelijk en wordt opgevangen en via een pompstation kan het de hele omgeving van warm water voorzien. Op diverse plekken in de omgeving zie je stoom opborrelen. Handige mensen benutten het water voor kassen en de warme grond is prima om bepaalde groentes te verbouwen die verder nergens groeien in IJsland. In ons nieuwe hotel lezen we nog wat en eten een goed maal.

Jolande