Reykjavik 2 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Reykjavik 2 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Reykjavik 2

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

13 Juli 2014 | IJsland, Reykjavik

Zondag 13 juli

Na het ontbijt gaan we eerst met de auto richting kleine stadsluchthaven. Een aardige mevrouw daar gaat voor ons aan de slag om te proberen om een lange benen plaats voor de terugweg te reserveren want dat kon Hans vanmorgen om 4.30 uur online niet. Morgen kijken of het haar wel gelukt is.
We zitten nu toch in de auto en pakken meteen nog wat highlights mee die buiten het centrum liggen. Eerst naar "de parel". Dat is een gebouw bestaande uit 6 watertanks waarop een hoge glazen koepel gebouwd is. Die koepel bestaat uit buizen met daartussen heel veel glas. Door die buizen stroomt in de winter warm water en in de zomer koud. Daardoor zijn de ramen nooit beslagen en is er binnen een fijne temperatuur. Op de 6e verdieping is rondom een balustrade waarvan je een prachtig uitzicht over Reykjavik hebt. Op de begane grond is binnen en tentoonstelling van houten beelden. Sommige vinden we echt heel goed!
Dan door naar Laugardalur, een brede groene strook in de de stad. Er zijn de sportvelden, de camping, een zwembad, een schaatsbaan en een sporthal. Ook is er een park waar we door heen wandelen en we bekijken vanuit de verte de kinderboerderij en familiepark want geen zin om entree te betalen. We bestuderen de botanische tuin uitgebreid. Wellicht kunnen we er iets van op steken voor onze eigen woestenij......
Dan door naar een uitzichtpunt aan de andere kant van de baai. We lopen een stukje, werpen nog een laatste blik op de bergen, bestuderen de aanwezige beelden en het huis van een kunstenaar die alles wat maar mogelijk is aan elkaar last en zo kunstobjecten maakt. Sommigen zijn echt grappig.
Vervolgens naar het Höfdi- huis. Dat is een vrij klein houten huis wat tussen allerlei kantoren op een groot grasveld staat. In 1986 hadden Reagan en Gorbatsjov hier een ontmoeting wat het einde van de koude oorlog inluidde. We herkennen het direct omdat er zo'n drie jaar geleden een aflevering van wie is de mol zich hier afspeelde.
Tijd om de auto weer bij het hotel te droppen. We liggen een uurtje op bed om te lezen, per slot van rekening is het vakantie :) dan trekken we de loopschoenen weer aan en gaan de stad weer in.
Via de Háteigskirkja naar de Hallgrimskerk. Deze kerk is gebaseerd op de vele basaltkolommen in dit land en de buitenkant is erg beeldbepalend voor de hoofdstad. We lopen er een rondje omheen maar de binnenkant vind ik erg tegenvallen. Er is 40 jaar over gebouwd maar ik begrijp niet waarom dat zo lang heeft moeten duren. Alleen maar kaal beton. Sfeerloos. Ik heb dan ook geen zin om met de lift de toren in te gaan.
We lopen verder via de winkelstraat met allerlei kunstzaakjes naar het gemeentehuis. Daar zitten we een tijd op een bankje bij de grote vijver. De zon is zowaar doorgebroken, er spelen kinderen, we kijken mensen, relaxtijd.
Dan bekijken we in het gemeentehuis eerst een film over IJsland (traag) en daarna de grote 3D maquette van IJsland. Vervolgens slenteren we via allerlei straatjes en huizen kijkend weer naar de haven waar we, nog steeds in de zon!, bi j de haven eten. Natuurlijk vis.
Na het eten nog een rondje haven en Harpa het concertcentrum van binnen bekijken. Op de terugweg bezichtigen we nog het bekende standbeeld van het vikingschip langs de zee. Dat eigenlijk geen vikingschip voorstelt maar een "zonneschip" volgens de vertaling die erbij staat.
In het hotel aangekomen drinken we nog wat en maak ik dit laatste verslag vanuit IJsland.
Jolande