de laatste dag - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu de laatste dag - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

de laatste dag

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

14 Juli 2014 | IJsland, Keflavik

Maandag 14 juli
Helaas worden we door een minder interessant telefoontje uit Nederland wakker gebeld om 6.30 uur. Maar niet opgenomen en nog maar eens omgedraaid in bed want we waren van plan om uit te slapen.
Rustig aan ontbijten, op onze tablets spelen en uitchecken. Tanken en lunch inslaan. Dan met de auto de stad uit. Richting het vliegveld. Na een half uur zien we al vanuit de verte de stoomwolken van de Blue Lagoon. Een "must see" als je naar IJsland gaat. Ook in dit gebied weer veel hete bronnen met zout water van 70 graden waar men een warmwater en krachtcentrale overheen heeft gezet. Daar wordt het kokende water gebruikt om gewoon water te verwarmen. Daarna stroomt het water in een meer wat aangelegd is in een lavaveld. Door de hoge concentratie aan mineralen wordt op de bodem een witte laag gevormd die het meer een rare lichtblauwe kleur geeft. Die laag zou zo heilzaam zijn dat er zelfs een soort ziekenhuis bij het meer is. Helaas is het stuk waar je tegen hoge betaling kan zwemmen volledig afgesloten.
We lopen een stuk door het lavaveld waar het inmiddels afgekoelde water doorheen stroomt en besluiten dat we er goed aan gedaan hebben om in een soortgelijk meer bij Myvatn te gaan zwemmen. Kleiner, prachtig uitzicht, stuk goedkoper en echter doordat je daar de bronnen nog voelt. Soms tot heel heet....
Dan rijden we nog een stukje langs de kust. Door het plaatsje Grindavik en vervolgens langs Reykjanesviti waar we in de verte het vogeleiland Eldey zien liggen. Vervolgens bezoeken we het hete bronnen gebied Gunnuhver met zwavelbronnen en modderpoelen die koken. Het is hier juist weer kleinschaliger ( maar ook minder spectaculair) dan bij Myvattn en we hoeven hier ook geen entree te betalen. Het blijft wel bijzonder die rokende grond.
Wegens tekort tijd slaan we de voetbrug tussen de 2 contingenten over en rijden we naar de luchthaven Kevlavik waar we de huurauto weer inleveren. We eten onze lunch en vliegen weer terug naar Nederland.

Tot onze verbazing is het hier lekker warm met 18 graden. En droog. En als je de warme kraan aanzet ruikt het water niet naar zwavel. En 's avonds wordt het donker. Daar moeten we het meest aan wennen.....

Fantastische maar wel vermoeiende vakantie!

Jolande