Dag 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dag 5

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

16 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

We konden tot 7:00 uur uitslapen, wat wel nodig was na onze trip Jeruzalem by night, ik lag over twaalven in bed! Na het normale ochtendritueel zitten we om 8:30 uur in de bus. Lies Brongsgeest kan vandaag helaas niet mee, omdat we veel moeten dalen en stijgen door de oude stad.
Al snel worden we afgezet buiten de oude stad en lopen we naar de graftuin. Een mooie tuin en rustige plek in de drukke stad. We worden ontvangen door een predikant uit de VS die duidelijk aangeeft dat het er niet om gaat of hier het graf van Jezus echt geweest is. We moeten deze plek vooral gebruiken ter overdenking. Mooi gezegd, want er zijn meer plekken waar het graf zou zijn geweest. We lopen eerst naar een kant van de tuin waar vandaan Golgotha, de schedelberg, te zien is. Hier leest Henk een stukje uit de bijbel. Dan naar de plek waar een leeg Joods familiegraf is gevonden. Van Eli krijgen we uitleg dat het in de tijd van Christus er zo uitgezien heeft en dat de plaats van het graf en de berg die de schedelberg zou zijn wel goed kloppen in het verhaal van de kruisiging.
We lopen door de Arabische wijk naar de Via Dolorosa. Onderweg drinken we koffie bij een klein Arabisch zaakje, met gratis Wifi! Dus veel groepsleden zitten gelijk te watch-appen, mailen en Jolande kan ons verslag van gisteren uploaden. We lopen door naar het begin van de Via Dolorosa. Deze start in een kerk (1 van de vele kerken die we vandaag zien) met de eerste statie, de veroordeling door Pontius Pilatus. We lopen verder tot het eind van de Via Dolorasa, de heilige Grafkerk. Heel erg druk met allerlei nationaliteiten. De Grafkerk is een heksenketel vergeleken met de Graftuin. Wel bijzonder om te zien, maar met de rust van de Graftuin heb ik toch meer.
We lopen weer verder door de Arabische wijk en eten als lunch een broodje falafel of shoarma. Nadat we kort wat winkeltjes hebben bekeken en Eric een gitaar gekocht heeft, lopen we verder via de Soukh naar het Joodse kwartier, richting de westelijke tempelmuur. Wij noemen dit de klaagmuur, maar volgens onze gids is dit een foute benaming. Er wordt niet geklaagd, er wordt gebeden! De sfeer is heel anders dan gisterenavond en het is een stuk rustiger en veel warmer :). Nadat we weer door de bus zijn opgepikt rijden we naar de Olijfberg met de hof van Gethsemane. Bovenaan de berg stappen we uit en lopen we naar beneden. Eerst naar een kerk waar Jezus zijn profetie over Jeruzalem gedaan zou hebben. Henk leest de betreffende tekst voor. Vanaf deze plek hebben we een mooi uitzicht over de oude stad. Onder andere zien we de gouden poort die is dichtgemetseld door de Moslims. Hiermee hopen ze de wederkomst van de Messias (Christendom) of de komst van de Messias (Jodendom) te voorkomen. We lopen verder langs de Joodse begraafplaats en komen bij de Hof van Gethsemane. Langs de eeuwenoude olijfbomen gaan we naar de kerk die op de plaats staat waar Jezus in de nacht van de overlevering gebeden heeft en de discipelen niet wakker konden blijven om met hem te waken. Omdat deze nacht een donker moment in het leven van Jezus is, heeft de architect er voor gekozen dat de kerk ook donker is. Dit is de laatste kerk die we vandaag bekijken. Na even wachten op de bus rijden we weer terug naar het hotel, waar we rond 17:30 uur aankomen. Een lange dag in Jeruzalem in de voetsporen van Jezus. Heel veel gezien om te laten bezinken.
's Avonds hebben we nog een mooie dagafsluiting door Koos, die heel mooi verleden en heden met elkaar verbind. Eric begeleid het zingen met de gitaar wat een extra dimensie geeft. We sluiten af met het lied 'Zegen wens ik je toe.' En dan is het tijd voor koffiedrinken na de dienst. En niet alleen koffie....