Dagje Araquipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Dagje Araquipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Dagje Araquipa

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

09 Juni 2012 | Peru, Arequipa

Vandaag een dag vrij. Dus we kunnen ons eigen plan trekken. Eerst slapen we een beetje uit, daar waren we na onze lange reisdag van gisteren wel aan toe. Na een lekker ontbijt gaan we de stad in. Eerst naar de Plaza des Armes, het hoofdplein in elk plaatsje. Dit plein is bijzonder omdat veel gebouwen zijn opgetrokken uit de witte lavasteen die hier in de buurt gewonnen wordt. Het grootste gebouw is de kathedraal, maar voor een bezichtiging zijn we net te laat, morgen weer een kans. We besluiten naar het Santa Catalina klooster te gaan. Dit is een stad binnen de stad. Opgericht in 1579, met op haar hoogtepunt zo'n 450 nonnen. Het klooster werd steeds verder uitgebreid en moest door aardbevingen regelmatig, deels, herbouwd worden. Elk deel van het klooster heeft een eigen kleur. Een indrukwekkend complex. Nu wonen de nonnen in een nieuw klooster naast het oude. Het oude complex is gerestaureerd. We hebben hier zo'n 2,5 uur rond gelopen. Daarna wat winkeltjes en een kunstmarktje bezocht, waarna we weer op de Plaza des Armes terecht kwamen voor een lunch. Die hebben we in een restaurant op de balkons van het plein genuttigd. Leuk om naar mensen te kijken, o.a. van onze eigen groep.
Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan Juanita, het ijsmeisje. Erg indrukwekkend. Met een film en door een gids werd uitleg gegeven over het offeren van dit meisje. Overigens is zij niet de enige die gevonden is, archeologen hebben er ondertussen ca. 14 gevonden in Peru en Argentinië. Je mag niet van een mummie spreken, want Juanita is nog helemaal compleet met ingewanden. Er is echt sprake van een bevroren lichaam. Het verhaal was indrukwekkend omdat uit beschrijvingen van de Spanjaarden blijkt dat het meisje wist dat ze geofferd zou worden. Dit was een hele eer. In het museum zijn naast Juanita grafgiften en kleding te zien. Allemaal mooi bewaard, waarschijnlijk zo'n 500 jaar.
Terug in het hotel ervaringen met de anderen uitwisselen en een bakje cocathee drinken. Schijnt te helpen tegen hoogteziekte, baat het niet schaadt het niet.
Het hotel ligt overigens erg mooi bij het centrum in de buurt, maar twee blokken verder en ook het museum van Juanita was dichtbij.
Vanavond lekker rustig aan.

• 10 Juni 2012 - 19:16

Pa En Ma Oeg:

Fantastisch om jullie zo te kunnen volgen. Veel doet ons aan Chili denken. Geniet van alle mooie en in-terassante dingen die jullie zien. J. bedankt voor je lieve mail en tot ziens na de vakanties.