Machupicchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Machupicchu - Reisverslag uit Lima, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Machupicchu

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

22 Juni 2012 | Peru, Lima

Vandaag 1 van de hoogtepunten van de reis, de Ciuad Inka de Machupicchu (Mp). Ook wel de laatste stad van de Inca's. De Spanjaarden zouden deze stad nooit gevonden hebben omdat hij hoog tussen de bergen ligt. Alhoewel ook wordt verteld dat laat in de 15e eeuw er wel een Spanjaard geweest is. Maar toen was de stad al verlaten. In 1911 is de stad herontdekt door Hiram Bingham. En vanaf toen is het een grote trekpleister geworden.
Omdat wij overnacht hebben in Aguas Calientes kunnen we met zonsopgang in Mp zijn. We staan om 4:45 uur op. Snel inpakken en ontbijten (een uitgebreid buffet deze keer) gaan we richting de bussen voor het vervoer naar Mp. De eerste bus vertrekt om 5:30. Als we bij de halte aankomen staat er al een hele rij. In de busjes kunnen 27 passagiers en wij zitten in bus 9. Na een half uur klimmen door de bergen komen we aan bij Mp. De zon schijnt nog achter de bergen. Dus wel licht om te lopen. We gaan berg op om een mooi uitzicht op Mp te hebben als de zon over de bergen komt. En dat lukt goed. Er is nog geen grote mensen massa. Het uitzicht verandert steeds door de nevels die zich om de bergen en boven de stad vormen en weer terugtrekken. Zeer mystiek en niet te beschrijven, dit moet je 'gewoon' meemaken. Om ca. 7:30 uur ligt
de stad mooi in de zon. Ondertussen ben ik de groep kwijt en denk dat ze al naar beneden zijn, wat ik dus ook doe. Daar blijkt dat de groep juist naar boven is om de mensen van de Incatrail op te wachten. Dus weer naar boven (hijg, hijg). Helaas zijn de traillopers later dan gepland, dus wachten. En als ze er zijn moet er eerst nog aangemeld worden bij de ingang. Dus voordat we met onze gids op stap kunnen is het al over 9 uur. Eerst een uitleg van een half uur (hadden we al in onze reisgids gelezen gisterenavond) en jawel de tour kan van start. Ondertussen is het al fors drukker geworden, waardoor het regelmatig file lopen is. Toch jammer dat uur wachten. Maar goed het mag de pret niet drukken. Bij de diverse gebouwen krijgen we een uitleg van het waarschijnlijke doel. Een deel van de stad was voor agrocultuur, de ondertussen bekende terrassen. Van de gebouwen die hier staan is 50% origineel en de rest is herbouwd. Het andere deel van de stad was het religieuze en koninklijke deel. Hiervan stond 80% nog overeind.
Steeds weer mooie plaatjes om te maken. Je kunt wel blijven fotograferen. En de foto's zeggen dan ook meer dan woorden.
Na de tour lopen we nog een klein uurtje rond in Mp en dan weer met de bus naar beneden. Terug in het dorpje is het tijd voor de lunch en het bijwerken van de mail e.d. Om 14:30 moeten we weer bij het station zijn, want om 14:55 vertrekken we weer richting Ollantaytambo (thanks for traveling with Perurail, please come to the gate with boardingcard and id .....) en vanaf daar met een sprinterbusje terug naar Cuzco. Helaas deze keer geen fijne chauffeur. Als wordt gevraagd om langzaam te rijden vanwege de bochten gaat hij 20 km per uur rijden! Na wat gesteggel gaat de rest van de rit met 60 km. In Cuzco zijn nog steeds wegen rond de Plaza de Armes afgesloten vanwege feesten. Daarom moeten we een stuk lopen met onze tassen. Een steile trap op en dan zijn we bij de straat van het hotel. Na het inchecken eten wij nog even een pizza in een restaurantje vlak bij het hotel. Erg romantisch, want de stroom valt uit. Gelukkig wordt de pizza in een houtoven gebakken, dus we hebben lekker gegeten. Om 22:00 uur naar bed. Het was een lange dag, maar zeer de moeite waard.
Hans.

• 23 Juni 2012 - 18:43

Tante Els:

wat een geweldig verslag weer maar ik moest zo lachen om die 1e regel want ik heb het gevoel dat alles wat jullie zien en beleven "grandioos en geweldig" is. Zojuist een SMS van je moeder uit Oostenrijk en zo blijven we allemaal met elkaar in contact.
    Alvast goede terugreis gewenst
    Geniet nog maar even zo lang het kan!!