Lima - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Lima - Reisverslag uit Lisse, Nederland van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

26 Juni 2012 | Nederland, Lisse

Lima
Vandaag 5.30uur op, spullen inpakken en vanaf 6.00 uur ontbijten. Om 6.45 uur staan de taxibusjes voor het hotel. Afscheid van Bianca die nog verder gaat trekken het oerwoud in. Spullen inladen en naar de luchthaven. Inchecken met heel veel security. De hele tas wordt handmatig bij iedereen doorwoeld. Succes met al ons vuile goed :) Tempo zit er ook al niet in maar het vliegtuig vertrekt zowaar 15 minuten eerder. Dat kan dus ook!
Rustige vlucht naar Lima. Alle bagage is ook weer mee gevlogen. De groep heeft een grote bus gehuurd waar we allemaal inpassen met alle bagage. Daarmee gaan we in vogelvlucht Lima bekijken. We worden gedropt bij Plaza San Martin. Daarvandaan lopen we door het centrum heen naar Plaza Mayor. Veel grote winkelketens die gehuisvest zijn in grote oude panden die vrijwel allemaal naar de grote aardbeving van 1746 zijn gebouwd. Veel houtsnijwerk, gedraaide pilaren, bewerkte houten balkons ed. Op de Plaza Mayor, het centrale plein, mooi uitzicht op de omringende gebouwen: oa de grote kathedraal, het paleis van de aartsbisschop en het Palacio de Gobierno. Dit laatste is het onderkomen van de president. Midden op het plein staat een bronzen fontein uit 1650. Hans en ik kopen een broodje en eten dat lopende op om geen tijd te verliezen. We zien uitgebreid het wisselen van de wacht bij de presidentiële woning. Met veel muziek en benen gezwaai en gestamp maar weinig wisselen......... De kathedraal houden we van binnen voor gezien. We hebben deze vakantie al zoveel kerken van binnen gezien en zijn een beetje goud-moe. We lopen naar het San Francisco complex bestaande uit een kerk, een klooster en 2 kapellen. Er is een dienst aan de gang in de kapel El Milagro die we een tijdje bij wonen. Buiten liggen allemaal muziekinstrumenten van de groep muzikanten die binnen aanwezig is. Alle aanwezigen lopen met het malthezer (?) kruis op hun schouder.
Het klooster en de kerk zijn blijkbaar een populair uitje voor schoolklassen. Er komen heel wat leerlingen naar buiten stromen. Altijd leuk om naar te kijken. De middelbare schoolleerlingen verschillen in hun doen en laten niet veel van leeftijdsgenoten obij ons. Alleen hebben ze een schooluniform aan. We kijken het een tijdje aan en lopen nog een blokje om naar een park achter het treinstation waar ze de stadsmuur mooi in verwerkt hebben. Dan nog een rondje in een paar toeristenwinkels en we worden op een afgesproken punt opgepikt door onze bus. Dan rijden we naar de wijk Miraflores. Duidelijk de wijk voor de welgestelden. Grote winkelcentra en enorme appartementengebouwen met zicht op de zee. Zullen niet goedkoop wezen. We stoppen bij Parc de Amor boven op de kliffen. Midden in dat Park staat een kolossaal beeld van een kussend stelletje. Om het park heen staat een slingerende bank van mozaïek die vol staat met namen en liefdesbetuigingen. De bank heeft veel weg van de bank van Gaudi die we in Barcelona in Parc Guell hebben gezien. De groep vermaakt zich met foto's maken van elkaar nemen, namen op de bank op te zoeken en over de bank naar de kliffen te staren. We zien diverse surfers op de hoge golven.
Dan weer in de bus en door naar het winkelcentrum Larcomar. Dit bestaat uit drie terrassen die uitgehouwen zijn in de kliffen van Miraflores. Hans en ik lopen wat in de winkels rond en houden het dan voor gezien. We zitten drie kwartier op een terras met een prachtig uitzicht over de zee en genieten van een soort high tea. Geen last van de wind omdat we achter een glazen ruit zitten. Er komen regelmatig enorme gieren langs vliegen maar het zijn geen kalkoengieren want die hebben we eerder gezien en die hebben een rode kop en deze niet. Mooi gezicht. Rust, lekker even samen wat napraten over deze enerverende vakantie.
Dan melden we ons weer bij de bus die ons door het verkeer naar het vliegveld manoeuvreert. Weer lang wachten om bagage in te checken maar deze keer hoeft de boel niet open. Wel gaat er een drugshond langs maar onze cocasnoepjes zijn blijkbaar niet interessant genoeg. Dan door de douane heen (waar ik wederom veel last heb van mijn beugelbh ) en de laatste sols verpatsen aan een enorme doos Sublimechocolade, Munathee en een vingerpoppetje van een lama. Nog wat laatste gesprekjes met de groepsleden. Afscheid van Annette onze gids die een andere kant uit reist. Dan het vliegtuig in, wij zitten vrij vooraan omdat we lange benen plekken vantevoren hebben geboekt. We vertrekken iets te laat om 20.10 uur. Na een uurtje krijgen we drinken en ons avondeten. Dan rond 22.30 uur gaan de lichten uit en gaan we proberen wat te slapen wat mij uiteraard weer goed lukt. Rond een uur of drie is er wat consternatie in het vliegtuig omdat er iemand onwel wordt maar daarna lukt het me om nog door te slapen tot 6.30 uur. Al weer bijna tijd voor ontbijt. Ik lees de nieuwste Happinez uit die ik in het laatste hotel achterover heb gedrukt en dan landen we op Schiphol. Het is opeens 15.15 uur want we slikken 7 uur in. Ik zeg goedemorgen tegen de douane en wordt wat meewarig aangekeken.
Vlot naar het toilet en lekker uit de kraan drinken! Afscheid van de groepsleden en dan komt Lilian voorgereden die ons naar huis brengt. Het einde van een bijzondere vakantie.