Amantani-Taquile-Puno - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu Amantani-Taquile-Puno - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Hans en Jolande Teeuwen - WaarBenJij.nu

Amantani-Taquile-Puno

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans en Jolande

16 Juni 2012 | Peru, Cuzco

Amantani - Taquile - Puno

Iets voor 6.00 uur word ik wakker. Ik kleed me aan, ga beneden/buiten plassen en wassen en constateer dat het nog wel koud is maar niet heeft gevroren zoals van de week.
Ik stop mijn spullen weer in mijn rugzak en vind dit een mooi moment om mijn oude pyama en mijn oude tshirt wat ik gisteren aan had te droppen. Ik ga dik aangekleed nog even een ommetje rond het huis. Om 7.00 uur ontbijt met een soort versgebakken broodje met jam en twee pannenkoekjes met een kop munjathee. Tandenpoetsen, rugzak mee, kaarsen gegeven. Die kunnen ze mooi gebruiken in het regenseizoen als het zonnepaneel het niet doet. Om 8.00 uur moeten we weer beneden bij de boot zijn. Dan 1 uur varen naar het eiland Taquile. Kan ik mooi verder lezen. Op Taquile aangekomen eerst plassen en dan 2,5 uur naar boven lopen. Gezien de hoogte heel langzaam lopen, anders ben ik buiten adem. Een heel mooi rotsig eiland. We komen uit op het centrale plein. De plaatselijke bevolking is ook hier heel kleurig aangekleed. Bijzonder is hier dat de mannen lopen te breien. Dat leren ze op 6 jarige leeftijd. Alle jonge mannen hebben een soort slaapmuts op met een breed wit stuk. Als ze gaan trouwen moeten ze zelf een nieuwe muts breien die helemaal rood is met talloze figuurtjes in een hele fijne steek. Ze doen daar ongeveer drie weken over. Deze muts wordt gekeurd door de as. schoonpapa. Meisjes moeten goed kunnen koken. Dat wordt ook gekeurd door as. schoonpapa. Een huwelijk moet goed gekeurd worden door beide families. Voor het trouwen gaat het as. echtpaar eerst samenwonen.Gaat dat goed dan is een huwelijk voor altijd. Er wonen ongeveer 2000 mensen op het eiland.
Op de centrale markt bezoek ik een soort maquette van het eiland en krijg uitleg hierover. Ook ga ik naar een grote winkel waar allerlei zelfgemaakte spullen verkocht worden van het hele eiland. De koopwaar is genummerd met het familienummer en er staat een vaste prijs op. Je kan niet afdingen. Ik koop een hoedje en handschoenen zonder vingers voor mijzelf. Daarna lopen we nog een stuk over het eiland. Prachtige vergezichten, aan de linkerkant is in de verte zelfs Bolivia te zien. We zien vrouwen buiten aan het werk op een weefgetouw en allerlei gewassen groeien op een soort terrasjes. De gids die we op deze eilandtour hebben is afkomstig van dit eiland en brengt ons naar een zeer landelijk gelegen eetgelegenheid waar ik de geweldige combinatie eet van omelet met rijst en patat. Vervolgens geeft hij nog een uitleg over verschillende gebruiken en kledingdracht. Daarna moet er gedanst worden. Mijn danspartner is wel 5 jaar oud!
Daarna lopen we naar een andere aanlegplaats dan waar we gekomen zijn en stappen weer op de boot die ons in drie uur varen terug naar Puno brengt. Van de boot gaan we per busje weer terug naar het hotel waar ik Hans weer tegenkomt die er een stuk beter uit ziet.
Ik herpak al mijn tassen omdat we morgen vroeg weer weg gaan. 's Avonds gaan we met een aantal van de groep ergens lekker eten.
Jolande

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Rondreis Peru

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

Lima

24 Juni 2012

Inti Raymi

23 Juni 2012

Dagje Cuzco

22 Juni 2012

Machupicchu

21 Juni 2012

Agua Calientes
Hans en Jolande

Actief sinds 03 Mei 2012
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 22030

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 14 Juli 2014

Rondreis IJsland

12 Oktober 2012 - 21 Oktober 2012

Rondreis Israel

04 Juni 2012 - 26 Juni 2012

Rondreis Peru

Landen bezocht: